zondag 10 maart 2019

Banaliteit van de liefde: Derde bundel

Banaliteit van de liefde
Derde bundel uitgegeven bij Uitgeverij Heimdall






















https://www.heimdall-poezie.nl/catalogus/banaliteit-van-de-liefde/
ISBN: 978-94-91883-99-6. 
Publicatiedatum: 12-12-2018
Type: Paperback

Product beschrijving

Banaliteit van de liefde is de derde dichtbundel van Peter Goossens (1957, Ekeren).
Zijn eerste bundel Madrigalen van strijd en liefde verscheen in 2015 onder het pseudoniem Charles Janssens. Het is een bundeling van oorlogsgedichten waarin de mens centraal staat. In 2017 volgde onder eigen naam de bundel Als, waarin hij op poëtische wijze schrijft over relaties.
In Banaliteit van de liefde zet Goossens een volgende stap in zijn empathische poëzie. Het is ook de eerste bundel die in het hele Nederlands taalgebied verschijnt. Het werk bevat 28 gedichten in zijn typische stijl.
Goossens’ voordrachten zijn een lust voor het oor. Hij draagt regelmatig voor in Vlaanderen én Nederland.


_________________________________________________________________


https://woutervanheiningen.wordpress.com/tag/madrigalen-van-strijd-en-liefde/

Banaliteit van de liefde

Peter Goossens

.
Al enige tijd ligt de nieuwste bundel van de Vlaamse dichter Peter Goossens getiteld ‘Banaliteit van de liefde’ bovenop mijn stapeltje van nog te lezen dichtbundels. Afgelopen week had ik wat tijd om het te lezen en na ‘Als’ uit 2017 dat ook al de liefde al thema had (driehoeksverhouding) nu een bundel over de liefde in algemene zin. De achterflap vermeldt dat het hier empathische poëzie betreft en als men hier mee bedoeld dat de dichter zich weet in te leven in het leven en de gevoelens van de ander dan klopt dat denk ik wel, al had ik hier en daar het gevoel dat ik meer las over de dichter zelf dan over ‘de ander’. In het ene gedicht is de verteller heel duidelijk aanwezig (Schuinsmarcheerders) in een ander gedicht richt hij zich letterlijk tot de ander (De eeuwige minnaar) maar in alle gedichten gaat het over de relatie van de ene mens tot de andere en is de liefde in al haar facetten het thema.
In zes hoofdstukjes (totaal 28 gedichten) zijn de vaak wat langere gedichten ingedeeld. Vaak zijn het de minder aangename kanten van de liefde die Peter beschrijft (verlaten zijn, ontrouw, onvermogen lief te hebben) maar de inhoud is als steeds bij Peter interessant en nieuwsgierig makend. Soms is een gedicht vertederend en dan ineens heel recht voor zijn raap. Peter gebruikt grote woorden in zijn poëzie waardoor ik soms moeite heb met de geloofwaardigheid maar ik herinner mij dat ook in zijn eerdere werk dit het geval was en dat, tijdens een voordracht (hij stond eind december op het podium van Ongehoord!) dat (kleine) bezwaar helemaal wegvalt.
Ik heb voor het gedicht ‘Het klinkt als klatergoud in vallend water’ gekozen, juist omdat de titel en de inhoud van dit gedicht op gespannen voet lijken te staan. En omdat het in het begin een ongemakkelijk gevoel teweeg brengt (#metoo?) totdat je verder leest.
.
Het klinkt als klatergoud in vallend water
.
Ik weet nog de eerste klets op je billen,
wat een nieuwe ervaring.
Hoe je dan een prooi werd.
.
MIJN PROOI
.
Ik weet nog hoe mij lippen zich krulden,
hoe ik geduldig wachtte
voor de tweede klets
.
KLETS
.
Ik weet nog hoe je lichaam zich kromde
en een lange zuchtige kreun zich tussen je lippen ontsnapte.
Hoe je billen zich aan mij toonden
en je met iets meer ongeduld wachtte,
.
KLETS
.

__________________________________________________________________

https://www.hln.be/regio/dendermonde/derde-dichtbundel-voor-peter-goossens~a38453e8/

http://www.newslocker.com/nl-be/regio/dendermonde/banaliteit-van-de-liefde-derde-bundel-van-peter-goossens/view/


Derde dichtbundel voor Peter Goossens


“Het is mijn eerste bundel die in het hele Nederlandse taalgebied verschijnt”, zegt Goossens. “Daar ben ik trots op. De publicatie bevat 28 gedichten, geschreven in mijn eigen typische stijl. Ik schrijf over extreme en hartstochtelijke liefdes, over internet en verlopen liefdes, over overeenkomsten tussen personen en over toevallige passionele ontmoetingen. Ik toon dat liefde niet altijd controleerbaar is en de gevolgen soms moeilijk te plaatsen zijn. Maar dat liefde vooral liefde is.” Een eerste dichtbundel van Goossens ‘Madrigalen van strijd en liefde’ verscheen in 2015 onder het pseudoniem Charles Janssens. Dat was een bundeling van oorlogsgedichten waarin de mens centraal staat. In 2017 volgde onder zijn eigen naam de bundel ‘Als’, waarin Goossens op poëtische wijze schrijft over relaties. 
‘Banaliteit van de liefde’ is gepubliceerd door Heimdall, een uitgeverij van hedendaagse poëzie in Nederland. Het boek kost 9,99 euro.

______________________________________________________

https://www.nieuwsblad.be/cnt/blsva_04232011


Banaliteit van de liefde derde bundel van Peter Goossens




Banaliteit van de liefde derde bundel van Peter Goossens
FOTO: IF

DENDERMONDE - ‘Banaliteit van de liefde’ is de derde dichtbundel van Peter Goossens (62). De dichtbundel is gepubliceerd door Heimdall, een toonaangevende uitgeverij van hedendaagse poëzie in Nederland.


Banaliteit van de liefde is de 66e bundel die het licht ziet bij het mediahuis uit het Brabantse Waalre. De eerste dichtbundel van Peter Goossens uit Dendermonde, ‘Madrigalen van strijd en liefde’ verscheen in 2015 onder het pseudoniem Charles Janssens. Het is een bundeling van oorlogsgedichten waarin de mens centraal staat. Twee jaar later verscheen onder eigen naam de bundel ‘Als’, waarin hij op poëtische wijze schrijft over relaties.
"In ‘Banaliteit van de liefde’ zet ik een volgende stap in mijn empathische poëzie. Het is ook de eerste bundel die in het hele Nederlandse taalgebied verschijnt. Het werk bevat 28 gedichten in mijn typische stijl", zegt de auteur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten