woensdag 27 november 2019

Niet vergeten vriendelijk te zijn

Zie hem daar staan.
Hij brengt mij naar de top
bestelt bier en we drinken ?
Hij zegt : “Zie,
zie die vent daar staan
hij bezit veel wonderlijke facetten .
Vraag niet de welke.
Misschien, misschien
vertelt hij zijn verhalen.“
Dan verdwijnt hij alsof
de dood hem vasthoudt.
Hij wandelt, wandelt
gewoon hij wandelt weg
gewoon.
Wij zullen zijn verhalen nooit kennen.
Ik klamp mij vast aan het glas.
Het is leeg en bestel een tweede.
Zestig jaar
Zestig jaar lang draait de wereld.
Hoe dikwijls ben ik niet doorgezaagd.
En hij zegt : “Drink,
drink en kijk niet in de spiegel
snijd hem stuk,
kijk niet in de spiegel.“
En hij zegt : “Zie,
zie dan die vrouw daar.
Ze draagt een spannend kleed.
Haar borsten wiebelen.
We love that, we are man.
Het is iets magisch.“
Ze zegt niets,
wandelt, wandelt gewoon,
wandelt gewoon voorbij,
onbekend en weg is ze.
We bestellen nog een glas.
Hij zegt : “Drink,
drink dan toch.
Kijk daar komt een kind voorbij.“
Kind, kind, ik zie geen kind,
alleen een jong volwassene
veel te serieus.
Wat draagt het mee ?
De sterren ?
Kijk ze spatten
ze spatten uiteen
In duizend stukjes, zomaar.
En kijk de wind neemt ze mee.
Nee, hij speelt niet
hij is te serieus.
En oeps, weg is hij.

Het kind is weg, opgenomen
in de wereld van morgen.
Zomaar.
En hij zegt : ”Kijk,
kijk daar
er zijn machten die sterker zijn.
Wij zijn klein.
Kom bestel een glas.
Drink, drink dan toch spoel door.“
De nacht is niet te vatten.
En ik zit dan alleen maar
zeg niets, luister
luister, luister.
Ik zeg niets, geen woord
nada.
Ik wil dat hij zwijgt,
mijn vuist pal in zijn gezicht richten.
Maar dat doe ik niet.
Niet aggressief zijn,
alleen maar een beetje vriendelijk.
Niet vergeten vriendelijk te zijn.
Hij bestelt nog een glas.
Hij zegt : “Drink,
drink dan toch.“
Zie hem daar zitten.
Hij brengt mij  naar beneden
naar zijn limousine.
Hij stopt nooit, nooit.
Hij brengt mij naar beneden.
Nee niet gratis
niets is gratis
niets is gratis.
Ik sleep me voort
zeg niets
zeg niets
niets is gratis.
Ik probeer alleen maar een beetje vriendelijk te zijn.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten